RSS

Wednesday, April 29, 2009

sekadar ingatan..

Hari ini aku sekadar nak bercerita. Bukan cerita pak pandir dan tymah, atau si kucing yang makan serangga trus jadik gaban. Tidakk...oh..tidak..Ini sekadar ceritera untuk semua agar hargailah masa yang ada dan nikmati hidup selagi diberi kesempatan olehNya..

------------------------------------------------------*****---------------------------------------------------

Ada dua org sahabat karib, A dan B yang memang kamcing sejak kenal dari zaman sekolah sehinggalah kedua-duanya mendapat tempat di menara gading(universiti la tu..)

Camne pon hubungan diorg still ngam sehinggalah si A tu mempunyai teman hidup yang ditemui di tempat beliau belajar. Tidakla si B itu jeles, cuma beliau mula berasa tidak selesa untuk berborak seperti biasa dgn si A kerana khuatir pasangan si A akan marah pula. Namun isu ini di bangkang sekerasnya oleh si A kerana bgi beliau takkanla hubungan itu akan merosakkan hubungan yang si A miliki dengan si B. Lalu, si B pun bersetuju dan tidak lagi menimbulkan hal itu.


Suatu hari, si B menelefon si A. Setelah sekian lama tidak berhubung kerana masing-masing semakin sibuk. Si A sgt gembira dan berceloteh panjang perihal dirinya, si B sperti biasa pendengar yang setia mendengar dengan khusyuk. Lebih khuysuk daripada biasa..

Sehinggakan si A mulai xtau nk kata apa dah dan mulai merasa something wrong somewhere..


Si A: ”ko nh kenapa..diam jekk..borink eh??”


Si B: ”xla..ckp jela..xtau sampai bile je lagi aku leh dgr ko bercerita cmni”


Si A: ”ahakzz, perlii ar tuu..tibai ko krgg”


Si B: (senyap~)


Si A mula rase makin pelik..”dh nape kawan aku sorg nh..problem besor ker..” pk die sengsorg. Baru je die nk tnye soklan sepu emas knape ngn si B, si B bersuara:


Si A: ey, aku de sesuatu nk bgtau ko nh..harap ko xmare n simpan jela hal nh k?


Si A: wah, nape2?? Ko dh de gf ehh?? Tu pon nk segan2 ckp. Bgtau jelaaa..haiyoo


Si B: aku de mase setahun je lgi nk idup


Si A: ko jgn nk merepek..xkelakor k..flying kick ko krgg..hehe!


Si B: aku tau, mmg tiba2, maaf sgt xbgtau awal2 tp aku pon msih cari kekutan diri tuk terima hakikat tu...tp makin lame aku tau masa tetap berjalan dan aku akan sampai ke akhirnya..sbb tu aku nekad nk bgtau ko..aku xnk ko xtau apa2 nt..aku nk ko bersedia..


Si A: (kelu~)


Si B: dan aku nk bgtau kat ko..rahsia yg aku sangka aku mampu nk simpan hingga akhir hayat..tp aku xmampu..aku xmau menyesal hingga ke akhirnya..aku **** kat ko..


Si A ajak berjumpa namun si B menolak. Beliau tidak mampu bertahan jika si A melihatnya dalam keadaan yang semakin serius..biarlah beliau pergi dengan sendiri..tanpa perlu ditangisi oleh teman2 dan orang yang disayangi..


Si B: aku de beli hdiah tiap kali besday ko..tp aku xbrani bgi sbb takut ko pk aku suka ko..

Aku faham sgt ko akan cm xslesa ngn org yg suka kat ko, so aku xmau persahabatan kita terjejas sbb tu. aku rela kita kekal mcmni sbb tau aku mmg xkn jadi lebih dri seorg sahabat karib. Sekurang2nya aku tetap antara yg penting bg ko..memalukan je aku nh kn?hehe..


Si A: mmg bengong..(smbil tahan air mata)..bgi jela..ingt aku jenis perasan ker ko bgi hdiah terhegeh2 pk ko suke..



Si B : hahahaha, xle blah ayat!hehe!...hmm... aku lega ko still bley wat cm biase..aku esaw sgt nt ko nanges n simpati..then xle gurau cm biasa..aku xperlukan sume tu.aku perlukan keceriaan ko yg cm biase tu. Slalu pkul2 aku, kutuk2 aku..terima kasih sgt2 jadik sahabat aku..


Si A: mestilah, aku kan kawan ko yg terbaik!!hehe! yea..aku pon same..trime kasih sentiasa jadik bestfren aku sampai bila-bila...


Si B: aku juga harap..die akan hargai ko n menyayangi ko sentiasa..aku esaw nt bile ko perlukan aku..aku dh xde..sekurang-kurangnya buat mase nh aku tau die yg terbaik untuk ko dan ko bahagia dengan die..smoge jodoh korang akan sentiasa kuat. Aku doakan yg terbaik untuk ko..jangan lupakan aku yek.hehehe!


Si A: insyaallah..aku pon akan sentiasa doakan ko..sampai bila2..


Tuhan je yg tau macam mane luluhnya hati si A menahan sedih yg teramat dan tidak menangis semahunya..si A sedar, sedangankn org yg mendengar pun berasa sedey, lagikan pula yang menanggung beban. Oleh itu, si A berasa hanya dengan melayan si B seperti tiada apa yang berlaku adalah yang terbaik yang boleh dilakukan walaupun dia sendiri mula mengira detik yg ada bersama sahabatnya..

-------------------------------------------------*****---------------------------------------------------

Moral of da story is, sayangilah rakan2 anda dan hargailah masa selagi ada. Kita takkan tahu bila ajal kn menjemput kita. Tidak semestinya di hari tua baru kita kan menemui illahi. Sesungguhnya ajal xmengenal usia dan masa. Ia boleh berlaku tiba2 tanpa kita jangka.

Jalani hidup sebaik mungkin dan lakukan apa2 yang diingini(yang xmelanggar hukum allah).

Ucapkanlah kata2 sayang pada ahli keluarga terutamanya kpd kedua ibu bapa tanpa menunggu raya sahaja. Tunjukkanla rasa sayang pada adik beradik walaupun selama nh selalu bertengkar n rase n bunuh jek. Kita xtau bile2 mase kita mungkin kehilangan mereka~

Pada yang menyimpan perasaan sayang yang terpendam,luahkanlah sebelum terlambat. Kadangkala meluahkan bukan untuk memiliki, bukan dengan harapan setingggi gunung untuk diterima, tetapi kepuasan hati kerana menyuarakan apa yang di rasa di jiwa. Tidaklah kita tertanya2 di kemudian hari apakah sebenarnya jawapan si dia..adakah sebenarnya dia mempunyai perasaan yang sama..

Tidaklah kita merugi masa menunggu pada yang tak pasti..

Membuka mata pada yang sudi..

Pada yang mempunyai pilihan hati masing2, hargailah selagi mereka di sisi kita. Jangan acuh tak acuh jek ngn diorg. Sayangi dan cintailah mereka seadanya..


"kita telah selesai menjalani hari ini, namun pastikah kita akan hari esok??"


~fikir2kan lah~


9 comments:

aku seorang Temah said...

alamak...rase tak sedap ulu hati lak bile bace..uhuk2

juz kawaii said...

ahaahha~
jgn rase xsedap..
sedap2kanla..hehe

KhairulZamanKhobin said...

aku baru nk tgk cite sedih... "RAB NE BANA DI JODI"... kisah lebih kurang cmni...

ko dah wat aku sedih.... simpati... n terpikir....

ah, aku cintakan kawan2 aku....

love u all my frnzzzz....

(sambil tgk hati retak tergantung di sebelah)

ahahahahaha....

nice post...

juz kawaii said...

huhuhu~
mane aku tau ko ley sedey..hehe
sekadar renungan bersama.. ^__^

F.Aminurrashidd said...

alamak alamak.. maner ko taw namer kucing aku tuh Gaban?? heheheh..renungan bersama.. Si A itu ko la kan? heheheh

juz kawaii said...

ahahaha~
ko jgn nk mule cite cm hal blog ko~
wekss!!

F.Aminurrashidd said...

aku tak kiree.. kalo aku citer aper salahnyerr.. heheheh namer pown renungan BERSAMA.. ngee~

KhairulZamanKhobin said...

kalau si A itu ko... maka, apekah, siapekah si B....????

fawez.... adakah???? mari kita mengorek bersama2

~fara busyuk~ said...

hahahaha~~
hanya jauhari mengenal manikam~~
btul x ayat 2 fawez??
ngeee~~